Capsule wardrobe series: The classic knit

 
 
 
 
 
Tröja och halsband H&M, jeans Zara, väska Gucci, skor Adidas, solglasögon Quay Australia
 
Hi guys! Chapter two of my capsule wardrobe series, and today I'd like to talk about that perfect knit that will last all winter long and also for the wintersto come. I like to invest in a good wool sweater each year, this one that I have in the photos I bought for three years ago. Actually it's from H&M, from their premium quality range, so it's a bit pricier than usual, but it's better quality also. And since this is the third year I use it, I'm very happy with it. I also have a sweater in cashmere that I bought last year and I think I will buy one more colour. For me, this is the third best garment to invest in (first place bags, second coats) since winter here in scandinavia is pretty cold, and long! You don't need to buy a lot of them, select two or three colours you use the most and you'll for sure get value for your money! (And it doesn't have to cost a lot) Also pick a fit that you like and that suits your style. And finally the most important tip I'd like to give you today that not very many know about, all natutal fibers (esp wool, cashmere, alpacka) tends to stud (don't know if thats the right word, but hopefully you get what I mean) and some thinks it's bad quality, but even high quality garment does that! So you should get yourself a cashmere comb (also works for wool) and you and your sweater can have a long relationship!
 
Styling tips: 
- Wear it with straight jeans and sneakers for that casual off duty look (put more attention on the accessories instead and it will look put together).
- Dress it up with a leather skirt and again dress it down with sneakers or with the over-knee boots.
- Wear it with skinny jeans and a pair of classic pumps or if you don't like to wear heels, you can take a pair of classy loafers instead!
- I always choose accessories with care in all my outfits, since I'm very basic I really like to spice it up with a nice bag and clean jewelry.
 
 
 
Hej på er! Här kommer kapitel två i min serie! Idag vill jag gärna lyfta och snacka om den perfekta stickade tröjan som håller hela vintern och såklart framtida vintrar. Tröjan jag har på bilden kommer faktiskt från H&M, det är tre år sedan jag köpte den nu, från deras Premium quality avdelning, jag måste säga att detta är en av mina favoriter, älskar passformen och snittet på den! En annan favorit jag också har är en v-ringad cashmir tröja som jag köpte förra året, ska investera i en till färg med rund hals i år. För mig är detta det tredje bästa tänkbara plagget att investera i (först ut är väskor och sedan kappor) eftersom vinter här i skandinavien minst sagt är kall och lång. Tänk på att inte köpa alla du ser och tycker om, välj kvalitet framför kvantitet och välj färg och snitt med omsorg, vilka färger använder du mest av osv! Ja ni fattar! Det behöver inte kosta skjortan för att de är kvalité, tror jag gav 599,- för tröjan på bilden och det är väldigt bra med tanke på tre år! Men nu till det sista och viktigaste tipset jag vill ge er idag är att köpa en cashmirkam. Många tror att det är dålig kvalité på ulltröjor (eller alla tröjor med naturligt fiber) men nej nej, det är helt vanligt att naturmaterial nopprar, bara nåra drag med kammen och tröjan känns som ny, den sliter inte på plagget! Om du vill att din tröja ska hålla sig fin länge är detta ett måste att ha, kostar inte speciellt mycket heller.
 
Styling tips:
- Style med ett par raka jeans och ett par sneakers för en off duty look (lägg gärna mer energi och tanke på accessoarerna för att lyfta den annars enkla looken ett steg)
- Dressa up med skinnkjolen och dressa ner med sneakers, eller ett par knähöga boots/klackar)
- Bär den med ett par skinny jeans och ett par klassiska pumps, gillar du inte klackar så kan du ha ett par klassiska loafers istället.
- Jag väljer alltid ut accessoarer noga till alla mina outfits, eftersom att jag är superbasic så gillar jag att göra det lilla extra med en snygg väska och cleana smycken.
Upp